Οικονομία στο τιμόνι

6 τακτικές για να εξοικονομήσετε βενζίνη

Έξι μικρές αλλαγές στην οδηγική τακτική μας αρκούν για να εξοικονομούμε καύσιμο.

1. Κυλήστε ελευθέρα μέχρι τη στάση

Τα φρένα είναι απαραίτητα, αλλά και από τη φύση τους σπάταλα: Απορροφούν την κινητική ενέργεια του κινούμενου  οχήματος —ενέργεια που κατανάλωσε καύσιμο για να δημιουργηθεί— και τη μετατρέπουν σε θερμότητα. Η επιτάχυνση και το απότομο φρενάρισμα είναι λιγότερο οικονομικό από το να κυλάμε σιγά-σιγά μέχρι να σταματήσουμε σε ένα κόκκινο φανάρι. Το δίδαγμα: Όποτε είναι δυνατόν, προβλέπετε την επικείμενη στάση  και τραβήξτε το πόδι σας από το γκάζι. Γενικά, όσο λιγότερο χρειάζεται να φρενάρετε τόσο καλύτερη η οικονομία καυσίμου.

2. Όχι στην αργή αύξηση ταχύτητας

Η συμβατική σοφία μας λέει ότι οι απότομες εκκινήσεις καταναλώνουν περισσότερο καύσιμο. Αλλά αποδεικνύεται ότι και η υπερβολικά αργή επιτάχυνση, επίσης, μειώνει την οικονομία καυσίμων. Πώς γίνεται αυτό; Τα αυτοκίνητα επιτυγχάνουν χειρότερη οικονομία καυσίμου σε χαμηλότερες ταχύτητες και η υπερβολικά αργή επιτάχυνση εμποδίζει την αποτελεσματική αλλαγή ταχυτήτων . Ο καλύτερος ρυθμός επιτάχυνσης ποικίλλει ανάλογα με το όχημα, τις σχέσεις μετάδοσης και το βάρος. Από μετρήσεις έχει διαπιστωθεί ότι τα 15 δευτερόλεπτα επιτάχυνσης μέχρι τα 80 χιλιόμετρα κατανάλωσαν λιγότερο καύσιμο από τα 30 δευτερόλεπτα για να επιτευχθεί η ίδια ταχύτητα.

3. Σωστή εναλλαγή παραθύρων/ κλιματισμού

Πρόκειται για μια έντονη αντιπαράθεση σχετικά με την απόδοση: Ανοίγουμε τα παράθυρα το καλοκαίρι για να αποφύγουμε τη λειτουργία του ενεργοβόρου κλιματιστικού, ή κρατάμε τα παράθυρα κλειστά και ανάβουμε το κλιματιστικό; Οδηγώντας περίπου με 90 χιλιόμετρα με το κλιματιστικό σε λειτουργία πετύχαμε κατανάλωση 10,2 χλμ ανά λίτρο. Με την  απενεργοποίηση αυξήθηκε στα 11,9 χλμ ανά λίτρο. Στη συνέχεια ανοίξαμε και τα τέσσερα παράθυρα, ένα ένα, και απωλέσαμε 0,43 χλμ ανά λίτρο ανά παράθυρο μέχρι που φτάσαμε και πάλι τα 10,2 χλμ ανά λίτρο. Έτσι, σε αυτή την ταχύτητα δεν πετύχαμε τίποτε. Αλλά η αεροδυναμική αντίσταση αυξάνεται εκθετικά με την ταχύτητα – όσο ταχύτερα κινείσαι, τόσο περισσότερο τα ανοιχτά παράθυρα βλάπτουν την απόδοση. Η απάντηση: Κάτω από τα 90 km/h, ανοίξτε τα παράθυρα και αφήστε το κλιματιστικό σβηστό. Σε μεγαλύτερες ταχύτητες ,όμως,  διατηρώντας τα κλειστά και τον κλιματισμό σε λειτουργία θα κάψετε λιγότερα καύσιμα.

4. Κινηθείτε σε μέσες ταχύτητες

Η αποφυγή υπερβολικά υψηλής ταχύτητας σε ανοικτούς δρόμους έχει ως αποτέλεσμα ασφαλέστερη οδήγηση και καλύτερη οικονομία καυσίμου. Κατά την κίνηση σε αυτοκινητόδρομους ταχείας κυκλοφορίας, πάνω από το 50% της ισχύος η οποία παράγεται από τον κινητήρα, δαπανάται για την υπερνίκηση της αντίστασης του αέρα (για την εκτόπιση δηλαδή του αέρα από την πορεία του οχήματος).
Η αντίσταση του αέρα και επομένως η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς στις ταχύτητες άνω των 88 km/h. Κατά μέσο όρο, η κατανάλωση αυξάνεται κατά 10% στην ταχύτητα των 100 km/h και κατά 20% στα 110km/h, σε σχέση με το επίπεδο κατανάλωσης καυσίμου στα 90 km/h.
Τα παραπάνω δε θα πρέπει βέβαια να οδηγήσουν στο συμπέρασμα ότι όσο μικρότερη είναι η ταχύτητα κίνησης ενός οχήματος, τόσο μεγαλύτερη η οικονομία καυσίμου, επειδή κάτι τέτοιο δεν είναι αληθές. Το σύνολο των χιλιομέτρων τα οποία μπορεί να διανύσει κανείς ανά λίτρο καυσίμου ελαττώνεται δραματικά, για ταχύτητες κάτω των 50 km/h. Επιπλέον, κίνηση με ταχύτητα κάτω της ταχύτητας των υπόλοιπων οχημάτων, ενδέχεται να προκαλέσει ατυχήματα. Επομένως, θα πρέπει να οδηγούμε σε μέσες ταχύτητες, τόσο για οδική ασφάλεια, όσο και για βέλτιστη οικονομία καυσίμου.

5. Ο μύθος της κατηφόρας με «νεκρά»

Στα  παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούσαν καρμπυρατέρ για την έκχυση καυσίμου στον κινητήρα, πράγματι πετύχαιναν μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου τοποθετώντας «νεκρά» στο κιβώτιο ταχυτήτων στη διάρκεια κατηφόρας (αλλιώς οι rpm παρέμεναν ψηλά και το καρμπυρατέρ αντλούσε καύσιμο).
Αντιθέτως, στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα, τα οποία διαθέτουν ηλεκτρονικό έλεγχο ψεκασμού καύσιμου, δεν συμβαίνει το ίδιο. Πλέον τα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με ηλεκτρονικό εγκέφαλο ο οποίος διακόπτει την παροχή καυσίμου όταν η κινητική ενέργεια του οχήματος επαρκεί για την λειτουργία του κινητήρα. Έτσι, η κατανάλωση καυσίμου στην κατηφόρα, όταν στο κιβώτιο υπάρχει ταχύτητα, είναι μηδενική.
Αν επιλέξουμε να βγάλουμε την ταχύτητα στην κατηφόρα, τότε ο κινητήρας «απομονώνεται» από το υπόλοιπο όχημα και επομένως  θα χρειαστεί να αντλήσει καύσιμο για να δουλέψει στο «ρελαντί» (η κατανάλωση είναι υψηλότερη έστω και αν το αυτοκίνητο ρολάρει με νεκρά). Από την άλλη, αν η κλίση είναι τόσο μεγάλη και το ρολάρισμα συνεχόμενο μπορεί να υπάρξει κάποιο μικρό όφελος στην κατανάλωση αλλά, εκτός των άλλων, είναι επικίνδυνο για τον αποτελεσματικό έλεγχο του οχήματος να οδηγούμε χωρίς ταχύτητα.

6. Σβήσιμο αντί ρελαντί

Είναι προτιμότερο να σβήσουμε τη μηχανή, από το να την αφήνουμε να λειτουργεί στο «ρελαντί». Η λειτουργία στο ρελαντί άνω του ενός λεπτού καταναλώνει πολύ περισσότερο καύσιμο, από ότι το σβήσιμο και η επανεκκίνηση  του κινητήρα. Άρα αν θέλουμε να μείνουμε σταματημένοι για πάνω από ένα λεπτό, σβήνουμε τον κινητήρα.

Δείτε το video

Δείτε το video

ΚΟΛΠΑΚΙΑ

01

Το δίδαγμα: Όποτε είναι δυνατόν, προβλέπετε την επικείμενη στάση  και τραβήξτε το πόδι σας από το γκάζι.

02

: Κάτω από τα 90 km/h, ανοίξτε τα παράθυρα και αφήστε το κλιματιστικό σβηστό.

03

Τα αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με ηλεκτρονικό εγκέφαλο ο οποίος διακόπτει την παροχή καυσίμου όταν η κινητική ενέργεια του οχήματος επαρκεί για την λειτουργία του κινητήρα. Έτσι, η κατανάλωση καυσίμου στην κατηφόρα, όταν στο κιβώτιο υπάρχει ταχύτητα, είναι μηδενική.

04

Είναι προτιμότερο να σβήσουμε τη μηχανή, από το να την αφήνουμε να λειτουργεί στο «ρελαντί».

ΥΛΙΚΑ