Γνήσια VS “πειρατικών”

Η «πειρατεία» ηλεκτρικών εργαλείων και μηχανημάτων δίνει... ρέστα στην Ελλάδα της κρίσης. Όποιος, όμως, αγοράζει κινέζικες «ευκαιρίες», τις βρίσκει τελικά μπροστά του και συνήθως στο τέλος τις πληρώνει διπλά!

Αλυσοπρίονα ανάκατα με αθλητικά παπούτσια πάνω στην καρότσα ενός αγροτικού στην άκρη του δρόμου. Συνήθης εικόνα, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά ακόμη και για τη Γερμανία. Οι απομιμήσεις πληθαίνουν συνεχώς. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Γραφείου Αντιμετώπισης Πλαστογραφήσεων του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, τα απομιμητικά προϊόντα είναι πάνω από το 7% του παγκόσμιου εμπορίου. Εκθέσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης αναφέρουν ότι η ζημιά που προκαλούν ξεπερνά τα 500 δις. ευρώ το χρόνο. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, το Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας εκτίμησε για το 2009 τις απώλειες έσοδων λόγω των απομιμήσεων στα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.

Επικίνδυνη μάστιγα

Οι απομιμήσεις δεν πλήττουν μόνο τα συμφέροντα των κατασκευαστών που βλέπουν να κινδυνεύουν οι κόποι μακροχρόνιων μελετών και δοκιμών και να μειώνονται τα έσοδα. Οι απομιμήσεις ζημιώνουν σοβαρά και τους καταναλωτές. Επειδή δεν τηρούν τις σωστές προδιαγραφές και τα όσα υπόσχονται, τελικά κοστίζουν πιο ακριβά, παρόλο που παρουσιάζονται σαν ευκαιρίες.

Τα «μαϊμού» αλυσοπρίονα έχουν φανταχτερά ονόματα, όπως PowerHaus και KrafTWelle, εμφανισιακά μοιάζουν πολύ με τα προϊόντα Stihl. Αλλά μόνο μέχρι εκεί…

«Τα συνηθέστερα και αμεσότερα προβλήματα που βγάζουν είναι το ελαττωματικό φρένο της αλύσιδας, ενώ και ο εμπρός προφυλακτήρας και η λαβή σπάνε εύκολα. Αποτελούν «κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα του χρήστη και συνεπώς για την ίδια του τη ζωή. Ακούγεται δραματικό, αλλά –πιστέψτε με-  δεν είναι καθόλου υπερβολικό», μας λέει ο Γενικός Διευθυντής της Stihl, Ηλίας Ραβάνης.

 

Πλήττεται το ίματζ των γνήσιων

Αυτό που, επίσης, έχει μεγάλη σημασία είναι ότι ο πελάτης κατηγορεί πρώτα την κατασκευάστρια εταιρεία, θεωρώντας ότι το προϊόν είναι δικό της.

«Μόλις χθες ένας πελάτης ήρθε στα γραφεία μας εμφανώς ενοχλημένος διότι το πλυστικό, που αγόρασε από ένα e-shop παρουσίαζε προβλήματα. Ο τεχνικός μας διευθυντής κατάλαβε από την πρώτη κιόλας στιγμή ότι δεν πρόκειται για ένα γνήσιο προϊόν Kärcher, αλλά για μία απομίμηση», τονίζει ο Λάζαρος Φραντζής, Διευθύνων Σύμβουλος της Kärcher και συνεχίζει: «Η ζημιά της εταιρικής εικόνας που προκαλούν οι απομιμήσεις είναι συχνά μεγαλύτερη από την οικονομική ζημία».

Αυτός είναι και ο λόγος που οι κατασκευαστές παίρνουν στα σοβαρά αυτό το πρόβλημα. Η Stihl έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους ερευνητές την αναζήτηση εταιρειών παραγωγής προϊόντων-«μαϊμού» στην Κίνα. Κάποιες περιφερειακές διοικήσεις στην Κίνα υποστηρίζουν τους «πειρατές», εισπράττοντας έως και 15% επί των εσόδων των εξαγωγών όπως λέγεται. Άλλωστε με την εκτίμηση ότι η Κίνα είναι το διεθνές κέντρο απομιμήσεων, συμφωνούν όλοι οι ειδικοί.

Στην Κίνα

Σύμφωνα με τον κ. Φραντζή: «Μακροπρόθεσμα, ο όγκος των απομιμήσεων από την Κίνα θα μειωθεί, αφού τα κινεζικά δικαστήρια και οι υπηρεσίες αρχίζουν να αντιμετωπίζουν μεθοδικά τις παραβιάσεις των προστατευόμενων εμπορικών σημάτων». Παρόμοια είναι και η εκτίμηση του κ. Ραβάνη: «Οι κυβερνώντες στην Κίνα έχουν αρχίσει να παίρνουν σοβαρά υπόψη το θέμα και προχωρούν σε συνεργασίες. Η αντιγραφή προϊόντων δεν γίνεται πια  αποδεκτή από τους επίσημους φορείς».

Πάντως η καλύτερη προστασία από τις απομιμήσεις είναι το να μπορεί ο ίδιος ο καταναλωτής να ξεχωρίσει το γνήσιο από το «μαϊμού» προϊόν και να μην παρασύρεται από δήθεν ευκαιρίες. Είναι όμως αυτό μια αναγκαιότητα που αποδέχεται ο κόσμος αρκετά; Μία πανευρωπαϊκή έρευνα της Ernst & Young σε σύνολο 2500 ατόμων δε δίνει πολλές ελπίδες για κάτι που θα λέγαμε γενικευμένη αντίδραση: 40% των ερωτηθέντων κάτω των 35 ετών αγοράζουν συνειδητά απομιμήσεις.

Υπάρχει αντίδοτο;

Τελικά, το μόνο αποτελεσματικό όπλο των επώνυμων κατασκευαστών απέναντι στους «πειρατές» και τις απομιμήσεις είναι η καινοτομία. Αυτό τουλάχιστον μας είπαν οι τεχνικοί τόσο της Stihl όσο και της Kärcher, που ρωτήσαμε. Και μάλλον έχουν δίκιο!

Δείτε το video

Δείτε το video

01Κυνηγώντας τους "πειρατές"

Η Kärcher κέρδισε τη δίκη εναντίον της κινέζικης Haibao(αριστερά).

02Η σημασία της λεπτομέρειας

Ένα χαρακτηριστικό γνησιότητας των μηχανημάτων Stihl (αριστερά το γνήσιο εργαλείο) είναι τα μαύρα γράμματα του λογοτύπου τα οποία είναι ανάγλυφα πάνω στο μηχάνημα και όχι κολλημένα, π.χ. με αυτοκόλλητο.

ΥΛΙΚΑ