Γνήσια VS “πειρατικών” - Μαστορέματα

Γνήσια VS “πειρατικών”

Η «πειρατεία» ηλεκτρικών εργαλείων και μηχανημάτων δίνει… ρέστα στην Ελλάδα της κρίσης. Όποιος, όμως, αγοράζει κινέζικες «ευκαιρίες», τις βρίσκει τελικά μπροστά του και συνήθως στο τέλος τις πληρώνει διπλά!

Αλυσοπρίονα ανάκατα με αθλητικά παπούτσια πάνω στην καρότσα ενός αγροτικού στην άκρη του δρόμου. Συνήθης εικόνα, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά ακόμη και για τη Γερμανία. Οι απομιμήσεις πληθαίνουν συνεχώς. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Γραφείου Αντιμετώπισης Πλαστογραφήσεων του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, τα απομιμητικά προϊόντα είναι πάνω από το 7% του παγκόσμιου εμπορίου. Εκθέσεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης αναφέρουν ότι η ζημιά που προκαλούν ξεπερνά τα 500 δις. ευρώ το χρόνο. Στη Γερμανία, για παράδειγμα, το Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας εκτίμησε για το 2009 τις απώλειες έσοδων λόγω των απομιμήσεων στα 50 δισεκατομμύρια ευρώ.

Επικίνδυνη μάστιγα

Οι απομιμήσεις δεν πλήττουν μόνο τα συμφέροντα των κατασκευαστών που βλέπουν να κινδυνεύουν οι κόποι μακροχρόνιων μελετών και δοκιμών και να μειώνονται τα έσοδα. Οι απομιμήσεις ζημιώνουν σοβαρά και τους καταναλωτές. Επειδή δεν τηρούν τις σωστές προδιαγραφές και τα όσα υπόσχονται, τελικά κοστίζουν πιο ακριβά, παρόλο που παρουσιάζονται σαν ευκαιρίες.

Τα «μαϊμού» αλυσοπρίονα έχουν φανταχτερά ονόματα, όπως PowerHaus και KrafTWelle, εμφανισιακά μοιάζουν πολύ με τα προϊόντα Stihl. Αλλά μόνο μέχρι εκεί…

«Τα συνηθέστερα και αμεσότερα προβλήματα που βγάζουν είναι το ελαττωματικό φρένο της αλύσιδας, ενώ και ο εμπρός προφυλακτήρας και η λαβή σπάνε εύκολα. Αποτελούν «κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα του χρήστη και συνεπώς για την ίδια του τη ζωή. Ακούγεται δραματικό, αλλά –πιστέψτε με-  δεν είναι καθόλου υπερβολικό», μας λέει ο Γενικός Διευθυντής της Stihl, Ηλίας Ραβάνης.

 

Πλήττεται το ίματζ των γνήσιων

Αυτό που, επίσης, έχει μεγάλη σημασία είναι ότι ο πελάτης κατηγορεί πρώτα την κατασκευάστρια εταιρεία, θεωρώντας ότι το προϊόν είναι δικό της.

«Μόλις χθες ένας πελάτης ήρθε στα γραφεία μας εμφανώς ενοχλημένος διότι το πλυστικό, που αγόρασε από ένα e-shop παρουσίαζε προβλήματα. Ο τεχνικός μας διευθυντής κατάλαβε από την πρώτη κιόλας στιγμή ότι δεν πρόκειται για ένα γνήσιο προϊόν Kärcher, αλλά για μία απομίμηση», τονίζει ο Λάζαρος Φραντζής, Διευθύνων Σύμβουλος της Kärcher και συνεχίζει: «Η ζημιά της εταιρικής εικόνας που προκαλούν οι απομιμήσεις είναι συχνά μεγαλύτερη από την οικονομική ζημία».

Αυτός είναι και ο λόγος που οι κατασκευαστές παίρνουν στα σοβαρά αυτό το πρόβλημα. Η Stihl έχει αναθέσει σε εξειδικευμένους ερευνητές την αναζήτηση εταιρειών παραγωγής προϊόντων-«μαϊμού» στην Κίνα. Κάποιες περιφερειακές διοικήσεις στην Κίνα υποστηρίζουν τους «πειρατές», εισπράττοντας έως και 15% επί των εσόδων των εξαγωγών όπως λέγεται. Άλλωστε με την εκτίμηση ότι η Κίνα είναι το διεθνές κέντρο απομιμήσεων, συμφωνούν όλοι οι ειδικοί.

Στην Κίνα

Σύμφωνα με τον κ. Φραντζή: «Μακροπρόθεσμα, ο όγκος των απομιμήσεων από την Κίνα θα μειωθεί, αφού τα κινεζικά δικαστήρια και οι υπηρεσίες αρχίζουν να αντιμετωπίζουν μεθοδικά τις παραβιάσεις των προστατευόμενων εμπορικών σημάτων». Παρόμοια είναι και η εκτίμηση του κ. Ραβάνη: «Οι κυβερνώντες στην Κίνα έχουν αρχίσει να παίρνουν σοβαρά υπόψη το θέμα και προχωρούν σε συνεργασίες. Η αντιγραφή προϊόντων δεν γίνεται πια  αποδεκτή από τους επίσημους φορείς».

Πάντως η καλύτερη προστασία από τις απομιμήσεις είναι το να μπορεί ο ίδιος ο καταναλωτής να ξεχωρίσει το γνήσιο από το «μαϊμού» προϊόν και να μην παρασύρεται από δήθεν ευκαιρίες. Είναι όμως αυτό μια αναγκαιότητα που αποδέχεται ο κόσμος αρκετά; Μία πανευρωπαϊκή έρευνα της Ernst & Young σε σύνολο 2500 ατόμων δε δίνει πολλές ελπίδες για κάτι που θα λέγαμε γενικευμένη αντίδραση: 40% των ερωτηθέντων κάτω των 35 ετών αγοράζουν συνειδητά απομιμήσεις.

Υπάρχει αντίδοτο;

Τελικά, το μόνο αποτελεσματικό όπλο των επώνυμων κατασκευαστών απέναντι στους «πειρατές» και τις απομιμήσεις είναι η καινοτομία. Αυτό τουλάχιστον μας είπαν οι τεχνικοί τόσο της Stihl όσο και της Kärcher, που ρωτήσαμε. Και μάλλον έχουν δίκιο!

  • Η Kärcher κέρδισε τη δίκη εναντίον της κινέζικης Haibao(αριστερά).

  • Ένα χαρακτηριστικό γνησιότητας των μηχανημάτων Stihl (αριστερά το γνήσιο εργαλείο) είναι τα μαύρα γράμματα του λογοτύπου τα οποία είναι ανάγλυφα πάνω στο μηχάνημα και όχι κολλημένα, π.χ. με αυτοκόλλητο.

Counterfeits - destruction of many chainsaws  

7 πράγματα που πρέπει να προσέχετε

1 Συχνά, η απομίμηση ξεχωρίζει δύσκολα από το γνήσιο προϊόν με την πρώτη ματιά. Για να αποφύγετε τον κίνδυνο και να μην ξεγελαστείτε από τους απατεώνες, αγοράστε  το προϊόν από ένα καλό κατάστημα εργαλείων ή από τον εμπορικό αντιπρόσωπο. Στις ιστοσελίδες των κατασκευαστών αναφέρονται συνήθως τα αξιόπιστα σημεία πώλησης.

2 Πριν αγοράσετε κάποιο εργαλείο, καινούργιο ή μεταχειρισμένο,, θα πρέπει να έχετε πιάσει τουλάχιστον μία φορά στα χέρια σας το γνήσιο προϊόν. Έτσι θα αυξήσετε τις πιθανότητες να αναγνωρίσετε μία απομίμηση.

3 Κατά την αγορά από το internet επιμένετε για φωτογραφίες από κάθε γωνία (εμπρός και πίσω όψη, τύπος, συσκευασία). Συγκρίνετε με τις εικόνες του κατασκευαστή.

4 Αν «κυνηγάτε» την ευκαιρία, σκεφθείτε πως ούτε ο πλανόδιος πωλητής δεν μπορεί να πουλά για 100 ευρώ ένα μηχάνημα που κοστίζει 1000.

5 Ελέγξτε τη γνήσια συσκευασία και τις οδηγίες λειτουργίας. Κανένας κατασκευαστής δεν πρόκειται να γράψει εκεί μέσα λάθος το όνομά του, κάτι που συμβαίνει συχνά στις απομιμήσεις.

6 Χαρακτηριστικό ενός προϊόντος «μαϊμού» είναι και η έλλειψη πιστοποιητικών ασφαλείας και εγγράφων εγγύησης.

7 Προσοχή στις υποτιθέμενες κατασκευές κατόπιν σχετικής άδειας από τον κατασκευαστή: οι επώνυμοι κατασκευαστές εκχωρούν πολύ σπάνια τέτοιου είδους άδειες και σίγουρα όχι για τρέχοντα μοντέλα. Για να είστε σίγουροι, επικοινωνήστε με την τηλεφωνική υποστήριξη του κατασκευαστή.

 

Και κάτι τελευταίο:

Αξίζει να παρακολουθήσετε στο YouTube ένα βίντεο της εταιρείας Stihl (http://www.youtube.com/watch?v=wFZcLouaRwI&feature=youtu.be) για να διαπιστώσετε πώς οι αντιγραφείς «παίζουν» με την ασφάλεια και την ακεραιότητα των αγοραστών. Στο 0:25 θα δείτε να κόβεται η χειρολαβή ασφαλείας του «μαϊμού» αλυσοπρίονου με το πρώτο μόλις χτύπημα της συσκευής δοκιμής. Αν αυτό συνέβαινε κατά την εργασία σε ένα δέντρο, η αλυσίδα θα κατέληγε ανάμεσα στα μάτια του χρήστη!




There are no comments

Add yours