Η εποχή των… σκασιμάτων

Γιατί το καλοκαίρι «σκοτώνει» τα ελαστικά και πώς να το αποφύγετε.

Σας αρέσει η εποχή που σκάνε τα ελαστικά, δηλαδή το καλοκαίρι; Ρητορική ερώτηση! Όσο και εκνευριστική η «Ωραία, μέρα σήμερα, ε;». Ωστόσο, εκείνοι που θα βρεθούν αντιμέτωποι με ένα σκασμένο ελαστικό στα μέσα Μαΐου, προτού καλά-καλά ξεκινήσει η καλοκαιρινή περίοδος, το πιθανότερο είναι να απαντήσουν «Ε όχι, λοιπόν, δεν μου αρέσει καθόλου!». Ακόμα και αν δεν σας έχει συμβεί, έχετε σίγουρα δει πολλές φορές κομμάτια σκασμένων ελαστικών στην Εθνική Οδό.
Η «εποχή του σκασίματος των ελαστικών» διαρκεί περίπου από τα μέσα Μαΐου μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου. Ο λόγος που τα περισσότερα ελαστικά παρουσιάζουν βλάβη από τα τέλη της άνοιξης μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου είναι απλός: τότε είναι που η θερμοκρασία του εξωτερικού περιβάλλοντος είναι πάρα πολύ υψηλή και οι αυτοκινητιστές οδηγούν πιο γρήγορα και διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις με βαρυφορτωμένα αυτοκίνητα. Αυτός ο συνδυασμός μπορεί να εξωθήσει ένα παραμελημένο ή «τραυματισμένο» ελαστικό πέρα από το όριο θραύσης του. Παρ’ όλα αυτά, σκασίματα ελαστικών μπορούν να συμβούν οποιαδήποτε εποχή του χρόνου, ιδιαίτερα σε πιο ζεστές περιοχές. Εκτός από τη θερμότητα και την υπερφόρτωση του αυτοκινήτου, άλλες απειλές για τα ελαστικά είναι η ανεπαρκής πίεση αέρα και φυσικά οι προσκρούσεις σε διάφορα εμπόδια.

Ανεπαρκής πίεση αέρα

Η ανεπαρκής πίεση αέρα είναι ο Νο. 1 παράγοντας που επιφέρει το «θάνατο» ενός ελαστικού. Σε τελική ανάλυση, ο αέρας είναι που επιτρέπει σε ένα ελαστικό να φέρει το βάρος ενός οχήματος και του φορτίου του. Χωρίς τη σωστή πίεση αέρα, τα εσωτερικά στοιχεία του ελαστικού υποβάλλονται σε υπερβολικά υψηλή καμπτική καταπόνηση, πέρα του ορίου σχεδιασμού τους. Η υποπίεση των ελαστικών μπορεί να έχει αρνητικότατες επιπτώσεις στη χιλιομετρική απόδοσή τους, στο κράτημα, στην υδρολίσθηση, στο φρενάρισμα και στην κατανάλωση καυσίμων. Γι’ αυτό, κάθε υπεύθυνος οδηγός πρέπει να ελέγχει την πίεση των ελαστικών τουλάχιστον μια φορά το μήνα.

Υπερφόρτωση

Η υπερφόρτωση ενός ελαστικού είναι ακόμα ένας παράγοντας που μπορεί να το βλάψει.. θανάσιμα. Για να είστε σίγουροι σε ό,τι αφορά το θέμα του επιτρεπόμενου φορτίου, θα πρέπει να ψάξετε να βρείτε την τιμή επιτρεπόμενου μικτού βάρους οχήματος (η οποία αναγράφεται στο εγχείριδιο χρήσης του αυτοκινήτου) και να κάνετε τους σχετικούς υπολογισμούς. Όσοι θέλουν να μεταφέρουν πολύ βαριά φορτία μπορούν να αυξήσουν τη φέρουσα ικανότητα ενός ελαστικού αυξάνοντας την μέγιστη επιτρεπόμενη πίεσή του στην τιμή «μέγιστου φορτίου».

Λακούβες

Ένας άλλος τρόπος για να «τραυματιστεί» ένα ελαστικό, κάτι που αφορά ιδιαίτερα τα ελαστικά χαμηλού προφίλ, είναι οι λακούβες,  τα ρείθρα στην άκρη των δρόμων ή αντικείμενο που υπάρχουν στο οδόστρωμα. Κατά την πρόσκρουση, συμπιέζονται τα εσωτερικά στοιχεία του ελαστικού ανάμεσα στη ζάντα και το εμπόδιο. Εάν το χτύπημα είναι αρκετά δυνατό, μπορεί να κάνει αυτά τα εσωτερικά στοιχεία να κοπούν ή να ξεφτίσουν. Σε κάποιες περιπτώσεις, μάλιστα, η λακούβα μπορεί να κόψει εντελώς τα στοιχεία από ύφασμα και καουτσούκ, με αποτέλεσμα το ελαστικό να σκάσει επιτόπου.

Ο αργός «θάνατος»

Οτιδήποτε από τα παραπάνω μπορεί να επισπεύσει το τέλος της ζωής ενός ελαστικού. Ίσως μήνες αργότερα, όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο με ολόκληρη την οικογένεια και κατευθύνεται προς έναν προορισμό καλοκαιρινών διακοπών, ο συνδυασμός του μεγάλου φορτίου, της υψηλής θερμοκρασίας περιβάλλοντος και της μεγάλης ταχύτητας οδήγησης στον αυτοκινητόδρομο να καταπονήσει το ελαστικό πέρα από τα όρια της αντοχής του. Το ήδη «πληγωμένο» ελαστικό, υπό αυτές τις συνθήκες, δεν θα αντέξει και θα σκάσει.

Δείτε το video

Δείτε το video

ΥΛΙΚΑ